Kaip padėti tiems, kurie rūpinasi kitais? Socialinė iniciatyva „Tylus rūpestis“ kviečia atkreipti dėmesį į sergančius artimuosius prižiūrinčius žmones

2025 m. kovo 6 d., ketvirtadienis

Sergančius artimuosius prižiūrintys žmonės kasdien susiduria su didžiuliais fiziniais, emociniais ir psichologiniais iššūkiais, tačiau jų pastangos dažnai lieka nepastebėtos visuomenės. Nors daug dėmesio skiriama sergančiųjų priežiūrai, jais besirūpinantys žmonės dažnai patys lieka be tinkamos paramos, susidurdami su nuovargiu, izoliacija ir emociniu išsekimu.

Atsižvelgiant į tai, kad sergančius artimuosius prižiūrinčių emocinė sveikata lieka paraštėse, vaistinių tinklas „Gintarinė vaistinė“ inicijuoja socialinę kampaniją „Tylus rūpestis“. Jos tikslas – ne tik atkreipti visuomenės dėmesį į šią temą, bet ir paskatinti kiekvieną iš mūsų pastebėti tuos, kurie rūpinasi sergančiais artimaisiais, suprasti jų iššūkius ir skatinti juos palaikyti bei jiems padėti.

„Pastebėjome, kad daugelis vaistinės lankytojų perka vaistus ar kitus reikalingus produktus ne sau, o savo artimiesiems. Tačiau apie emocinius iššūkius, su kuriais susiduria prižiūrintys sergančiuosius, visuomenė kalba retai. Dažnai tokie asmenys aukoja savo poreikius ir susiduria su nuolatiniu stresu bei psichologiniu išsekimu. Todėl kviečiame suprasti, pajusti ir padėti tiems, kurie padeda kitiems“, – sako „Gintarinės vaistinės“ rinkodaros vadovė Irena Tėvelienė.

Kodėl svarbu kalbėti?

Statistika rodo, kad Lietuvoje tūkstančiai žmonių kasdien prižiūri savo sergančius artimuosius – tiek fiziškai slaugydami, tiek teikdami jiems emocinę paramą. Tai gali būti šeimos nariai, kurie rūpinasi po infarkto, insulto išgyvenusiais ar onkologinėmis ligomis sergančiais artimaisiais, taip pat tie, kurie teikia priežiūrą sergantiesiems psichikos ligomis, tokiomis kaip depresija, nerimo sutrikimai ar net šizofrenija.

„Tokie žmonės dažnai atsiduria situacijoje, kurioje jie negali skirti laiko savo asmeniniams poreikiams. Nuolatinis stresas ir psichologinis spaudimas gali sukelti būseną, kai žmogus patiria lėtinį emocinį ir fizinį išsekimą, praranda motyvaciją, o jo paties sveikata ima blogėti. Todėl ir norime, kad tokie žmonės neliktų vieni su savo problemomis“, – pažymi I. Tėvelienė.

Tikros istorijos – tiltas į sąmoningumą

Ruošiantis iniciatyvos startui, buvo surengti atviri pokalbiai su žmonėmis, kurie kasdien rūpinasi sergančiais artimaisiais. Šių pokalbių pagrindu sukurtas specialus vaizdo klipas, atskleidžiantis jų patirtis ir emocinius išgyvenimus. Asmeninės istorijos – galingas būdas padidinti visuomenės sąmoningumą

„Savo istorijomis su mumis pasidalijo Naira, Indrė, Nika ir Kęstutis. Tikros jų patirtys – tai galimybė pažvelgti į pasaulį slaugančio žmogaus akimis. Jos atskleidžia ne tik sunkumus, bet ir tai, kiek daug galima pasiekti dėl meilės artimajam. Tik išgirdę šias istorijas, galime suprasti, su kokiais iššūkiais susiduria tie, kuriuos sutinkame kasdien – gatvėje, viešajame transporte ar net savo kaimynystėje“, – teigia I. Tėvelienė.

Iniciatyvos organizatoriai kviečia kiekvieną žmogų atkreipti dėmesį į savo aplinkoje esančius sergantį artimąjį prižiūrinčius ir pagalvoti, kaip galima jiems padėti. Kartais užtenka tiesiog išklausyti, parodyti empatiją ar pasiūlyti trumpam perimti slaugos pareigas, kad žmogus galėtų atsikvėpti.

„Mūsų, kaip vaistinių tinklo, misija – rūpintis žmonėmis, todėl ir toliau skirsime dėmesį pacientams, tačiau šįkart norime papildomai atkreipti dėmesį ir į tuos, kurie jais rūpinasi. Prižiūrintis sergantįjį neturi likti vienišas savo kelyje – visuomenė gali ir turi suteikti jam palaikymą. Taip galime tapti jautresni, empatiškesni ir kurti bendruomenę, kurioje niekas nelieka be pagalbos“, – įsitikinusi vaistinių tinklo rinkodaros vadovė.

Psichologo patarimai ir interaktyvus stendas

Siekiant kuo labiau įtraukti visuomenę, Vilniaus centre esanti „Gintarinė vaistinė“ tapo interaktyvios iniciatyvos dalimi – joje buvo įrengtas specialus stendas. Vasario 15–16 dienomis vaistinės lankytojai galėjo atsakyti į klausimą, ar jų artimoje aplinkoje yra žmogus, kuriuo jie rūpinasi, ir pasirinkti emociją, geriausiai atspindinčią jų dabartinę savijautą.

„Norėjome sukurti erdvę, kurioje žmonės galėtų išreikšti savo emocijas ir pajusti, kad nėra vieni. Tarp tų, kurie nurodė šiuo metu besirūpinantys artimuoju, sergančiu fizine ar psichine liga, dažniausiai išsakytos emocijos buvo nerimas, meilė, rūpestis, nuovargis ir baimė. Net mažas palaikymo gestas gali turėti didžiulę reikšmę tiems, kurie kasdien rūpinasi kitais – jiems svarbu būti išgirstiems“, – aiškina I. Tėvelienė.

Be emocinio palaikymo, iniciatyva siekia suteikti ir praktinę pagalbą tiems, kurie rūpinasi sergančiais artimaisiais. Specialioje „Gintarinės vaistinės“ tinklalapio skiltyje galima rasti psichologo patarimus, kaip pasirūpinti savo emocine ir fizine sveikata, bei rekomendacijas artimiesiems, kaip jie gali prisidėti prie slaugančiųjų gerovės. Čia taip pat pateikiama informacija apie skirtingas slaugos rūšis, valstybės teikiamas išmokas bei socialines paslaugas, skirtas artimuosius prižiūrintiems žmonėms.

Daugiau informacijos apie socialinę iniciatyvą: https://www.gintarine.lt/tylus-rupestis